Vad är en indieförfattare?

Var ska vi börja om inte med att definiera vad en indieförfattare egentligen är? Ordet är en översättning av det engelska begreppet indie author. Indie är i sin tur en förkortning av engelskans ord independent (oberoende). Benämningen dök upp under 1970-talet i Storbritannien där mängden små, oberoende skivbolag ökade kraftigt under och efter punkrörelsen.

Så varför inte oberoende författare? För att indie faktiskt finns även på svenska. Till och med i Svenska Akademiens Ordlista (SAOL):

indie [in´di] oböjligt substantiv• musik el. film som produceras på mindre, o­beroende bo­lag; indie­pop

Definitionen av indie i bokbranschen är dock lite annorlunda än vad indie är inom musik och film. Även om man i USA talar om indieförlag och indiebokhandlare, då med innebörden att de inte ingår i någon kedja eller ägs av större förlagsgrupper.

För en definition av indie author går jag till Alliance of Independent Authors (ALLi), en organisation för egenutgivna författare baserad i Storbritannien men med medlemmar över hela världen.

Att vara en indieförfattare är, enligt ALLi, primärt ett sätt att närma sig skrivande och bokutgivning, ett sätt att definiera sig själv.

“Om du ser dig själv som den kreativa chefen över dina böcker, från koncept till färdigställande och bortom, då är du indie. Du närmar dig inte förlag med en längtan efter bekräftelse: ‘snälla ge ut mina böcker’ (Snälla, snälla, jag ber dig, snäääällla)”, skriver de.

Indieförfattare måste inte vara bara egenutgivare

En vanlig fråga som dyker upp bland indieförfattare är vad som händer ifall man skriver på ett traditionellt utgivningsavtal med ett förlag. Det är trots allt vanligt att framgångsrika egenutgivare får erbjudanden av större förlag.

För att bli medlem i ALLi krävs att författaren gett ut minst en bok på eget förlag. Men de är även tydliga med att en indieförfattare ingår de samarbeten som krävs för att leverera den bästa möjliga boken till flest möjliga läsare. Dessa samarbeten kan inkludera att arbeta med en agent för att sälja vissa rättigheter eller att jobba direkt med ett traditionellt förlag. Något som varit vanligt bland svenska egenutgivare är att sälja ljudboksrättigheterna till förlag som specialiserat sig på detta, framför allt för att det varit dyrt att producera proffsiga ljudböcker. Just detta format och indieförfattarens utmaningar med detta ska jag återkomma till längre fram.

Jag håller med ALLi i deras definition (och krav för medlemskap) – du är ingen indieförfattare innan du gett ut minst en bok på eget förlag.

Detta handlar delvis om kunskap. Det går att läsa sig till mycket kring egenutgivning, men innan du faktiskt har gjort det själv så är det bara teori. Det är först när du ger dig på praktiken som du kan få körkort som indieförfattare.

Indieförfattare handlar om kontroll

På många sätt påminner indieförfattare om enteprenörer i andra branscher. ALLi (det blir visst en del tjat om dem i detta avsnitt) har till och med en medlemsnivå som de kallar för Authorpreneur, som skulle kunna översättas till författarprenör. Dessa medlemmar är författare som lever på egenutgivning och tillhörande affärer. För att få ansöka om denna medlemsnivå måste du dessutom visa att du sålt minst 50 000 exemplar (eller motsvarande via streaming) av dina böcker under de två senaste åren.

Ironiskt nog har en indieförfattare betydligt många fler samarbeten än en traditionell författare. När du ger ut en bok på eget förlag innebär det inte att du gör allt jobbet själv utan att du blir projektledare för utgivningen.

I senare avsnitt ska jag gå igenom hela utgivningsprocessen och alla de olika samarbetspartners man kan behöva som författare – och vilka delar som man kan välja att göra själv.

En indieförfattare anlitar ofta samma frilansare som traditionella förlag gör i form av redaktör, formgivare och korrekturläsare. Dessutom behöver man lösa distribution av både fysiska och digitala böcker till återförsäljare, och här skriver man i de flesta fall egna avtal med samma leverantörer som de allra största förlagen använder. I den tid vi lever i behöver indieförfattaren sannolikt även en inläsare och en ljudboksstudio för att producera ljudboksfiler.

Den stora skillnaden mot utgivning på traditionellt förlag är att indieförfattaren har statusen kreativ chef över sin bok. Om du skriver avtal med ett annat förlag så kommer den rollen att tas över eller i bästa fall delas med en förläggare.

Det här är samtidigt indieförfattarens största dilemma eftersom vi likt alla andra människor har ett bekräftelsebehov. Vi behöver få svar på frågan: är det här manuset verkligen något att ha?

Längre fram kommer vi att dyka djupare i villkoren som erbjuds av olika förlag och vad författare ger upp när de skriver på vissa typer av avtal. Även om en indieförfattare som jag påpekat tidigare absolut kan och bör skriva avtal med traditionella förlag om det känns rätt så ska villkoren i avtalet reflektera författarens insats.

Det här sistnämnda är extra viktigt att betona i de fall då författaren bidrar ekonomiskt på något sätt i utgivningen. Om författaren finansierar bokutgivningen på något annat sätt än med sin tid så ska hen också ha en större del av vinsten. Kort sagt: ju större del av utgivningen som finansieras av författare, ju högre royalty ska författaren kompenseras med.

Enligt ALLi ser indieförfattaren sig som central i det revolutionerande skifte som sker i förlagsbranschen då bilden av författaren går från en resurs (ibland med nya ordet innehållsleverantör) till att respektera författaren som kreativ chef.

Slutligen betonar ALLi att en indieförfattare är stolt över sin status som indie och tar den med sig i alla projekt, förhandlingar och samarbeten till förmång för både sig själv och alla författare.

Hobbyförfattare eller heltidsförfattare?

Är det enklare eller svårare att skriva på heltid som indieförfattare? Ett argument mot att vara indieförfattare med eget förlag är just att författaren tvingas lägga mycket tid på sådant som inte är skrivande.

Det är sant att en bokutgivning tar mycket tid. Att vara projektledare gör att du ska fatta mängder av beslut, hitta duktiga frilansare och leverantörer. Göra budget och bokföring. Mycket att tänka på.

Just därför lockas många författare av att någon annan löser allt det praktiska. De skriver på ett avtal, får royalty på försäljningen och kan luta sig tillbaka.

Men riktigt så enkelt är det inte. Även vid en traditionell utgivning förväntas författaren göra mycket. Förlaget ordnar kanske intervjuer och bokar framträdanden, men författaren måste fortfarande ställa upp och genomföra dessa. Liksom signeringar.

De allra flesta svenska författare är inte heltidsförfattare. Deras intäkter från bokförsäljning (och närbesläktade aktiviteter) är helt enkelt inte tillräckliga för att det ska gå att leva på. För att ens få ihop något som liknar en normal heltidslön krävs antingen att din bok blir en bästsäljare (läs: tar sig in på topplistor för en eller flera månader) eller att du under flera års tid byggt upp en backlist som fortsätter generera pengar.

Indieförfattare gör bäst i att bygga upp sitt författarskap som en hobby inledningsvis. Att säga upp sig för att skriva på heltid är en fälla.

Att vara indieförfattare behöver inte innebära att man nödvändigtvis ser sitt författarskap enbart som något kommersiellt. Det kan även handla om konstnärlig frihet, att inte behöva anpassa sig efter förlagens mallar och önskemål. Att vara indie genom att inte anpassa sig till kommersiella tvångströjor. När det gäller indiefilmer och indiemusik är det ofta det man tänker på, det som är nyskapande och annorlunda.

För- och nackdelar med att vara indieförfattare

Jag hoppas att du nu fått en bättre bild av vad begreppet indieförfattare innebär. Låt oss titta på några för- och nackdelar med att vara just indieförfattare om vi tänker oss att författaren även ger ut sina böcker på eget förlag.

Nackdelar:

  • Inget etablerat förlag som gett sin kvalitetsstämpel
  • Svårare att bli recenserad på kultursidor och av BTJ (Bibliotekstjänst vars recensioner påverkar bibliotekens inköp)
  • Svårare att komma in i fysisk bokhandel
  • Projektledning och administration kräver mer tid
  • Måste investera ekonomiskt i utgivning vilket binder kapital
  • Dyrare att delta på Bokmässor
  • Fasta kostnader för distribution

Fördelar:

  • Författaren är kreativ chef och får större kontroll
  • Bättre inblick i försäljningsstatistik, intäkter och kostnader
  • Behöver inte anpassa sig till förlagets övriga utgivningslista
  • Mer direktkontakt med läsare – och återförsäljare
  • Större andel av intäkterna – syns mest på backlist
  • Snabbare utbetalning av royalty
  • Själv ta beslut om medverkan på bokmässor
  • Kortare tid från färdigt manus till utgiven bok

Du är väl prenumerant? Välj på tre alternativ mellan 0 och 125 kr per månad. Fler artiklar som denna kommer i nyhetsbrevet (som otroligt nog ingår på gratisnivån!)

Leave a comment